<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d30550173\x26blogName\x3d%E6%97%A5%E6%9C%AC%E3%81%AE%E7%B5%8C%E9%A8%93\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://moojapan.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://moojapan.blogspot.com/\x26vt\x3d3209351659357552881', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

About

"Beste bezoeker! Als student Japanologie te Leuven kreeg ik voor het schooljaar 2006-2007 de kans om me eens te gaan uitleven in Japan. Deze blog werd gemaakt om iedereen op de hoogte te houden over mijn avontuurtjes daar en ook wat andere geruchten. Er is de mogelijkheid om commentaar en reacties achter te laten met het oog deze blog een beetje interactief te maken. Veel leesplezier!"

En dan nu het verhaal!

Zoals we allen wel aan de foto's hebben kunnen zien ben ik vorig weekend samen met de andere buitenlandse studenten hier aan Shinshu University naar Kyoto geweest. Zoals bijna elke bus die in Kyoto arriveerd, was ook deze vol met buitenlanders, het merendeel chinezen en koreanen wel te verstaan.

het verslagje:

Zaterdag:
'S morgens uit veel te vroeg uit mn nest (rond 5u20) om de bus rond kwart voor 7 aan de unief te nemen richting Kyoto. De zon was nog maar net op, maar toen ik al bibberend van de koude mn dagelijkse helling opfietste, viel me op dat er al extreem veel (bejaarde) mensen op aan het rondwandelen waren. Waarschijnlijk volledig zonder doel, aangezien de meeste winkels pas vanaf 9uur openen hier. Maar goed, dat ter zijde... Ik hopend op de stiptheid van de Japanners, stond reeds rond 6u40 aan de plek van vertrek, waar tot mn verbazing nog niemand te bespeuren viel. Goed, tegen 6u50 kwam uiteindelijk iedereen toegestroomd, en rond 7u vertrokken we met de bus door de Japanse alpen naar Kyoto. Een busreis van een goede 4-5u met 2-3tal plas-stops later, kwamen we aan aan de voet van een bergje waar het de ruines van het vroegere Azuchi-kasteel (安土城 een van Oda Nobunaga's versterkingen) te vinden zouden zijn. Na een goed kwartier trappen op te lopen kwamen dan eindelijk aan bij de ruines. Helaas bleek dit slechts een aantal stenen te zijn die een soort patroon vormden. Veel interessanter was het uitzicht dat je erboven had op het Biwameer (grootste meer in Japan) en zijn omgeving.
Volgende bezienswaardigheid op het programma: de Byoudouin (平等院), een pareltje van een tempel. Het hele complex is een soort weerspiegeling van het Westerse Paradijs, waarin je volgens het (amida-)boeddhisme word herboren uit een lotusbloem in de vijver. Ook niet te missen is het toch-wel-zeer mooie en moderne museum ernaast. Na deze tempel zijn we rechtsreeks naar het hotel gegaan, wat nog wel een goed uurtje duurde met de bus. Aangekomen in het hotel stond ons al een reusachtige 8-gangen maaltijd te wachten. Allerlei verschillende Japanse lekkernijen werden ons achter elkaar opgediend. Niet echt iets kosteloos zou je denken, dat dachten we ook toen we zagen dat het dineetje zo'n 5000yen kostte (ong 35€). Gelukkig moesten we voor de hele reis maar zo'n 6000yen (40€) betalen (alles inbegrepen), de overige kosten waren voor de universiteit. Geweldig, dit soort dingen mag men van mij elk weekend organiseren!
S'avonds zijn we dan met een 8-10tal man bij iemand op de kamer gaan drinken en hebben uiteraard, sinds we dit spel korte tijd geleden aangeschaft hebben, UNO gespeeld! Helaas konden we het niet al te laat maken aangezien we er volgende ochtend weer rond 7u aan de tafel moesten zitte.

Zondag:
Het ontbijt, wat ik zowiezo al sporadisch eet, leek wel op een hele diner: allerlei soepjes, een stuk gebakke zalm, hopen rijst, en nog allerlei dingen die ik op een vroege ochtend als die nooit binnen zou krijgen. Nadien, allen weer onze vertrouwde bus op! Bestemming: Shimogamo Jinja(下鴨神社), het oudste schrijn in Kyoto volgens een begeleider. Ergens gelegen in bosje waar je het niet direct zou vinden. Een heel mooie omgeving, en het schrijn zelf, zeker de moeite waard om langst te gaan. Maar goed, we hadden niet al teveel tijd om te lang rond te hangen aan het schrijn aangezien we weer de bus op moesten voor naar het volgende schrijn te rijden. Yasaka Jinja (八坂神社), een vrij groot complex, waar toen we er aankwamen net een Shinto-ritueel aan de gang was. Best wel eens leuk meegemaakt te hebben. Na wat te hebben rondgelopen daar, mochten we een anderhalf uurtje rondlopen in de Gion-wijk, een wijk met allerlei souvenirwinkeltjes etc... toeristen allom vertegenwoordig m.a.w. Na ons maag gevuld te hebben moesten we trug de bus op om onze laatste tempel van de reis te gaan bezichten: de Touji (東寺). Een indrukwekkend tempel complex met een reusachtige pagode. In de beeldenhal was er een uitgebreid gamma van boeddhabeelden en beelden van andere wezens uit het boeddhistisch universum. Bij afloop nog een softijsje binnen gespeeld, en dan weer de volle 4-5uur op de bus tot aan de unief!

Dit was het zowa wat betrefd mn Kyoto-tripje...

Groetn!

You can leave your response or bookmark this post to del.icio.us by using the links below.
Comment | Bookmark | Go to end
  • Anonymous Anonymous says so:
    10:23 AM, November 11, 2006

Hello old chap
    Prachtig verslag. Hier is 't maar nat vandaag. Maar voor 11.11.11 is dat normaal. Byeeeeeeee.
    Tante Lis top

• Anonymous Anonymous says so:
    10:25 AM, November 11, 2006

Hello old chap
    Prachtig verslag. Hier is 't maar dat vandaag maar voor een 11.11 -dag is dat normaal.