<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d30550173\x26blogName\x3d%E6%97%A5%E6%9C%AC%E3%81%AE%E7%B5%8C%E9%A8%93\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://moojapan.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://moojapan.blogspot.com/\x26vt\x3d3209351659357552881', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

About

"Beste bezoeker! Als student Japanologie te Leuven kreeg ik voor het schooljaar 2006-2007 de kans om me eens te gaan uitleven in Japan. Deze blog werd gemaakt om iedereen op de hoogte te houden over mijn avontuurtjes daar en ook wat andere geruchten. Er is de mogelijkheid om commentaar en reacties achter te laten met het oog deze blog een beetje interactief te maken. Veel leesplezier!"

Campusleven, nomihoudai en kasteelfestival ...

de lessen:
De eerste echte lesweek zit erop en ik moet zeggen, het is toch weer even wennen om in het ritme te komen. En niet alleen het ritme van vroeg op te staan en naar de les te gaan, maar ook het feit dat elk lesuur zo'n 90 minuten duurt (i.t.t. België met zijn 50 minuutjes en 10 minuten pauze ertussen). Het laatste is voor mij heel vermoeiend, na 1 uur geconcentreerd les te volgen, heb je gewoon even frisse lucht nodig of even de tijd om je beentjes te strekken, anders verlies je toch je concentratie en van je niets meer op van de les. De pauzes zijn ier ook 10 minuten en afgerond tot op de seconde ... Als de les bv eindigt om 10.33u dan zal de pauze stipt gedaan zijn om 10.43u en geen seconde later! De lessen zijn in het algemeen wel doenbaar, maar het niveau van lees en luisteroefeningen ligt wel een stuk hoger dan in Leuven volgens mij. Waar lees en luisteroefeningen moeilijk zijn, daar zijn kanji- (chinese karakters) en sakubun- (opstel) lessen dan weer iets relaxer.

over de campus:
De campus is in tegenstelling tot in Leuven een groot complex waar verschillende afdelingen bij elkaar zitten. Zo zijn er o.a. in Matsumoto de faculteiten geneeskunde, wiskunde, economie, letteren etc. Wat er dus op neerkomt telkens het middagpauze is het stampvol loopt in de cafetaria. Als we er als buitenlanders binnenkomen worden al onze bewegingen
door honderden paren ogen op de voet gevolgd. Niet dat ik er mee inzit, maar soms voel je je wel alsof je in een kooi in de zoo bent beland. Maar goed, als het dat maar is! Meestal kijk ik dan eens recht terug in iemand zijn ogen en dan ziet hij maar al te snel terug naar zijn eigen eten ;). Verder kent men in Japan een enorm veel studentclubs. Pas op, verwar deze niet met de studentenclubs die we in België kennen. Het gaat hier eerder om mensen die gelijkaardige hobbies hebben en die in groepsverband buiten de lessen beoefenen. Zo zijn er verschillende sportclubs, gevechtsport-clubs, muziekclubs, taalclubs, manga(japanse strips)/anime(japanse tekenfilms)-clubs, ... Zaterdag was ik even met men fietsje tot de unief afgezakt, en hoe raar het ook mocht klinken, er was veel leven op de campus! Niet in de klaslokalen zelf, maar in de sporthallen, op de tennisterreinen, het baseball terrein, en in de speciale clublokaaltjes. Ik heb me even rustig neergezet bij de boogschieter- en kyudoclub. Kyudo is het Japans boogschieten, het draait hier echter niet zo zeer rond het mikken naar een doel met behulp van een goede boog etc ... maar eerder om het spirituele. Hierna heb ik een beetje verder rondgekeken, en mocht ik blijven kijken naar de Aikidoclub (合気道). Vandaag kwam er iemand uit Tokyo van vrij hoge rank om les te geven. Het was een oud meneertje (ik schat 60-70jaar) en toen hij binnenkwam terwijl de normale training begonnen was stopte iedereen direct en buigde voor hem. Het gaf me meteen weer het idee dat ik niet in België was. Aikido draait er eigelijk om, om de kracht van je tegenstander in zijn nadeel te gebruiken. Het draait hier dus allemaal om techniek, "het samenvoegen (合わせる) van de ki (気)". Ki is een soort spirituele kracht, die, werd door dat meneertje beweert, zich ergens onder de navel in de buik bevind. Het was echt prachtig om te zien hoe 2 mensen zijn armen vastegrepen, en hij met ze een paar simpele bewegingen (zo leek het toch, maar waarschijnlijk vraagt het enorm veel training) tegen de vlakte gooide. Echt een artistieke gevechtssport! Maar goed, aangezien ik van plan ben me aan te sluiten bij een club, ben ik aan het twijfelen tussen de Aikido-club of de boksclub. Ik heb eigelijk veel zin om bij de boksclub te gaan, maar deze heb ik helaas nog niet gevonden. Ik ga me er morgen eens over informeren.

nogmaals nomihoudai:
Vrijdagavond hebben we ons nogmaals gewaagd aan een nomihoudai. Veel bier en eten dus. Om 9 uur zakte ik samen met David, Joris, Tilo (een duitse student), Asami (mijn tutor), Yuki (een vriendin ervan) en Kenta (vriend van Yuki) nogmaals af naar het station om daar de gekende keet "Wara Wara"(wat net zoveel betekend als 2x lachen) onveilig te maken. Goed veel heb ik hier niet over te zeggen, buiten het feit dat het weer voor herhaling vatbaar is!























en het kasteelfestival:

Vandaag was er dan voor het kasteel van Matsumoto een soort festivalletje ter 'ere' van het kasteel. Er zou een soort heropvoering komen van een bepaalde slag die destijds (rond de periode van de strijdende staten 戦国時代) plaats had gevonden. Maar uiteindelijk kwam het er op neer dat er 3 groepen mensen, verkleed in originele uniformen en bewapend met originele wapens uit die tijd, een kleine show opvoerden en om beurten met hun wapens kwamen knallen. Begeleid door Taiko-drummers (taiko is een Japanse drum) kwam elk team zijn schiet-strategiën tonen. Een echt spectakel! Na afloop konden we nog even samen met hen op de foto.

































filmpjes:
http://www.youtube.com/profile_videos?user=koetjah

You can leave your response or bookmark this post to del.icio.us by using the links below.
Comment | Bookmark | Go to end